Tuesday, April 17, 2007

aku dan tenis

ahad lepas, coach aku ajar serve returns and overhead smash, payah ... overhead smash ni nampak cam senang jer .. tapi bila hayun reket tu satu badan rasa berat ... serve return ni pun payah gak sebab coach aku bagi mcm2 style serve .. yg paling aku terkejut ialah top-spin serve kut .. yer aku terkejut sebab bola tu melencong .... aku ingat bola tu nak pegi kiri .. rupanya ke kanan .. satu lagi serve yg buat aku terkejut ialah slive serve ke spin serve ... ntah aku pun tak tau apa nama servu tu la .. tapi bola tu bila melantun tak naik tinggi ... bola2 camni katanya dikira sebagai heavy ball ... ohh baru la aku tau ...

John McEnroe penah cakap bahawasanya ... tenis ialah satu sejenis permainan yang payah nak blajar ... mmg payah pun ... tapi dia cakap ... kalau dah pandai .. kita leh buat magic katanya .. aku tak tau apa maksud magik ni ... mungkin satu hari nanti aku paham la kot ...

Ivan lendl pernah berkata "kalau saya tak berlatih, saya tidak akan bermain sebaik ini" .. lebih kurang camtu la kata dia ... aku jumpa kata2 lendl ni kat website adidas ... natijahnya .. kena byk berlatih la .. sedangkan no 1 pun berlatih walaupun dah no 1 .. nikan plak aku .. yg takde nombor dan ntrp aku pun masih 1.0 ...

aku baru blaja main tenis ni semenjak bulan 12 2006, berlatih ngan coach dah 2 bulan kot .. adala dlm 6-7 sessi ngan dia ... ada improve gak la .. at least sekarang konfiden gak nak amik double backhand ... aku tak pandai serve lagik ... byk lagi kena blaja ...

tiba2 jer aku minat giler pasal tenis ni ... memula sebab nak pelbagaikan aktivi rekreasi aku .. alih2 minat abih lak ... cuma yg aku prasan ... tenis ni tlg release tension skit .. rasa puas hati betul kalau dapat buat bunyi "pop" bila pukul bola tu ... yg buat aku syok lagi pasal tenis ni ialah dia punya gear .. n bersembang pasal tenis ... aku suka bersembang pasal tenis .. aku leh berjam2 cakap pasal tenis jer ... sampai dah takde org nak layan aku sembang tenis ... .coach aku pun aku rasa dah naik bosan nak layan aku sembang ... tapi aku paham gak la .. dia bengang kot ... mana taknya .. training 1 jam .. sembang 2 jam ... mana la larat dia agaknya ... aku rasa aku buat blog ni pun sebab aku leh layan sorang pasal tenis ... aku tulis la apa aku nak tulis .. dalam ertikata lain syok sendiri la kot .. tapi at least aku happy ...

pasal gear tennis mmg syok ... amik tahu pasal reket2 baru .... mcm2 teknologi reket ada ... tu yg buat tenis ni lagi syok ... cuma masalahnya duit jer la ... lagi satu .. brape byk reket aku nak ada pun .. bila main satu reket jer pakai ... kalau dua2 tangan kena ada reket lain la ... tapi aku ingat ingat nak kumpul reket la .. skit demi skit .. saje2 .. koleksi la kiranya ... ada aku baca kat forum tenis .. ada mamat ni ... ada 21 reket ... mcm2 reket dia ada .. reket kayu pun ada ... aku plan nak wat camtu ... tapi mengikut kapasiti kewangan dan praktikaliti aku la ... secara asasnya .. bab gear tenis ni ialah keseronokan membeli dan mempunyai ... tapi at least ianya buat aku happy la ...

orang2 tua pernah menyatakan "No Pain No Gain", dlm tenis ni .. lebih byk pain .. lebih byk gain aku dapat .. memang jelas sekali ... tu dlm bab berlatih tenis la .. tapi kalau bab tenis gear ... lebih byk pain .. lagi kosong la poket aku ... tabung tenis aku pun dah kosong sebab nak repair keter .. lambat lagi aku nak beli reket prince o3 white aku ...

John McEnroe pun penah cakap .. apa2 hal pun .. jgn berputus asa ... teruskan berlatih .. bagi McEnroe ... jika sesiapa yang tak kenal putus asa maka pelatih/pemain tenis itu telah menerima satu penghormatan dari beliau ... lebih kurang camtu la kata dia kot ... .. coach aku penah cakap kat aku .. learn to love the game ... aku interpretasikan maksud coach aku ni ... bila dah love the game ... aku akan lebih menyukai dan errrrr ... become more passionate about tennis and want to know more and more about this game...

My brother once made a remark in his annual school magazine that stated, "if it feels good, do it!" and he also told me "if its doesn't kill you, it will make you stronger", although we were talking about something else, but I think i can use his words in the perspective of tennis.

konklusinya, aku mmg suka tenis, tak tau sampai bila, takde jalan pintas nak pandai main tenis, ramai orang leh pandai n jadi handal main tenis, namun tak semua boleh jadi champion atau jadi no 1. Tennis makes me happy .. I'm truly glad that i found tennis ... especially at this period of time ... Alhamdulillah.

3 comments:

Unknown said...

Wahhh Mr TJ... so nice to read your entry today... teknik2 serve yang ko citer mengingatkan aku pada teknik2 serve dalam game pingpong.. tak jauh beza namanya.. alahai...rinduuuunyaaa nak main pingpong... isk isk isk.. dan rindunya nak dapat didikan yang betul dari coach... tapi dah tak dapat dah semua tu skang nie... sbb tak dapat nak bagi komitmen kat game tu lagi...

Anonymous said...

Main ping-pong memang seronok... kalau tenis kawasan luas letih nak cover. Macam snooker lah jugak meja besar, skg dah tua dah tak larat ah nak main snooker. Meja besar bola kecik, susah nak aim. Mata dah tak se'sharp' macam dulu. Paling2 main pool boleh lagi, bola besar meja kecik. Amacam TJ? Mau belasah main pool sambil layan cigar raspberry? Heheheh...

* tapi mcmana pun 'ping-pong' memang layan... mueheheh

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.